Svar på ofta förekommande frågor

  • F: Är ramen godkänd av SFRO och klar när jag köper den?
  • S: Nej, alla ramar måste besiktigas och godkännas av SFRO och du måste stå som byggare och konstruktör själv. Att andra har besiktigat och fått godkänt underlättar såklart, men du måste själv besiktiga ramen. Jag skriver tillverkarintyg på ramen som avser material, svetsmetod, tillsatsmaterial, skyddsgas mm.
  • F: Måste jag ha svets och kunna svetsa om jag vill bygga en Cobra?
  • S: Både ja och nej, i standard utförande levereras ramen inte med alla fästen klara, eftersom att det går att använda en mängd olika lösningar för att få en färdig bil. Vet man hur man vill ha det och inte kan eller vill, så kan jag hjälpa till att göra alla fästen klara vid leverans
  • F: Ingår alla fästen i ramen som standard?
  • S: Nej, det som ingår är infästning för fram och bakvagn och motorfäste för Chevrolet. (naturligtvis går det också att få motorfäste anpassat fär nästan alla motorer)  Sen går det att bygga på med fästen för tex enkel eller dubbla störtbågar, fäste för stötdämpare, styrväxel och så vidare. Anledningen är att det finns en massa olika lösningar och vägar att gå,samt för att hålla kostnaden för grundramen så låg som möjlig.
  • F: Vilka motorer och växellådor går att använda?
  • S: Som standard levereras ramen med Chevrolet motorfästen och avsedd för manuell växellåda. Vill man åka med automat så måste man bestämma det ifrån början, för både ramen och karossen måste anpassas för automat. Annars så går det att bygga med dom flesta motortyperna, original var det ju Ford 427”  Den vanligaste och billigaste är Chevrolet 350” 5.7L V8:a. På senare tid har fler och fler upptäckt dom nyare Chevrolet LSx som ökar snabbt i popularitet.
  • F: Hur mycket effekt få jag ha i motorn?
  • S: Du får besiktiga med 15Kilowatt per 100kg. Det brukar betyda att bilen med Chevrolet SmallBlock väger runt 1050kg klar utan förare. Effekten beräknas efter färdig bil med förare, bensin, verktyg, domkraft, reservhjul och annat som du kan tänkas behöva. Så runt 250-260hp brukar bli lagom. Vid större effektuttag så behöver bilen väga mer. Går att väga upp bilen med krav på att vikterna sitter där permanent. På förslag är det att man skall kunna godkänna mer effekt om bilen anses klara det, vad gäller bromsar, konstruktion osv.
  • F: Finns det någon byggmanual?
  • S: Det finns en byggmanual på engelska som är på 165 sidor. Där är alla mått och beskrivningar på hur man monterar dörrar, lampor, vindruta, torkare och så vidare. Däremot så visar den det engelska chassit med Jaguar-komponenter, så där skiljer det en del eftersom mitt chassi baseras på Chevrolet Corvette C4 1984-1996 fram & bakvagn.
  • F: Hur mycket jobb är det på karossen, behöver jag ändra något och plasta?
  • Det som måste ändras på karossen är att C4:ans 4-link går in i kupén lite. Så man måste såga upp för detta och jag har färdiga kåpor att köpa till. I bagageutrymmet kapar man ur och vänder på biten och plastar tillbaka för att ge frigång till bakaxeln. (På karosser som levereras 2015 är detta redan gjort vid leverans)
  • F: Hur kompletta är karosserna?
  • S: Dom levereras med golv, innerskärmar. kardantunnel, torpedvägg, bagageutrymme, fäste för vindruta, gångjärn för dörrar och motorhuv. Alla kanter är tillfixade. Grå gelcoat som standard och svart inuti och undertill.
  • F: Vad kostar det att bygga en Cobra?
  • S: Vad kostar det att bygga ett kök? Fast man har samma stomme till köket så beror det på vilka maskiner, luckor och bänkskivor man använder som bestämmer slutpriset. Grannens kök kan lätt kosta dubbelt så mycket som mitt fast vi har likadana kök. Samma sak med en Cobra, beror mycket på var du lägger ribban. Om man skall vara realistisk så bör man kalkylera från 200.000:-, någon övre gräns finns nog inte. Men dom flesta lägger kostnaden på några år.